53 ton svinn


Som vi nämnde tidigare så mätte de svinnet i skolmatsalen under v 47. Nu har resultatet kommit, det presenterades i Gefle dagblad idag. I Gävle kommun slänger vi ca 53 ton mat i skolmatsalerna. Varje elev slänger i snitt 28 g/dag. Svinnet är större i gymnasieskolorna än i grundskolorna.
  

Att vi slänger så pass mycket mat är ett stort problem. Jag personligen slänger inte så mycket mat, och nu sedan vi började med Life as eco har jag bara kastat mat någon enstaka gång. För det mesta äter jag upp allt på tallriken.

Jag tror att en av orsakerna som de även nämnde i GD är tidsbrist. Vi har ofta inte så långa lunchraster och därför tar man mycket mat på en gång så  att man ska slippa ställa sig i kö igen. Men i vår matsal är även lokalen ett problem. Det är alldeles för trångt. Borden står för nära varandra och de är väldigt många som äter samtidigt. Om man ska hämta mer mat måste man verkligen pressa sig ut från sin sittplats.

Jag tror även att många inte vill ta mat och sedan hämta mer om man är mer hungrig för att man inte vill verka som "ett fetto som går och tar mer flera gånger". Många tycker helt enkelt att det är pinsamt att hämta mer mat. Det är väldigt synd att det ska finnas en sådan norm eftersom det är helt naturligt att vara hungrig och hämta mer mat och man vill ha det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0