3 frågor till Elin och Jocke

Som tack för att Jocke fixade våran header och knäppte så fina kort på mig och Linnéa bjöd vi honom på lunch på Èpi. Linnéa och Jockes kompis Elin tittade även förbi. Blev en supermysig lunch med mycket prat om miljö eftersom de är två väldigt engagerade ungdomar.



Joakim Åhlen och Elin Pöllä

Vad är miljö och hållbar utveckling för er?

Jocke: - De är allt runtomkring oss, det vi lever i. Vi måste anpassa samhället efter miljön. Till exempel om man bor i stan och egentligen inte har behov av en bil är en elcykel ett perfekt medel. Jag tycker även att Gävle ska ha ett spårvagnsystem, Jag förstår inte varför det inte skulle funka i vår stad, det fungerar ju på andra ställen.

Elin: - Man måste tänka på kommande generationer, det är inte bara vi idag som ska leva på jorden utan våra barn och deras barn osv. Alla är olika och har olika förutsättningar men jag tror absolut att alla kan göra något.

Vad gör ni för en bättre miljö?

Jocke: -Jag brukar äta vegetariskt i skolan. Jag brukar även välja vegetariska alternativ när jag är ute och fikar med kompisar. Jag har varit med på miljötinget ett par år nu. Jag försöker också att påverka dem runt omrking mig.

Elin: - Jag gör allt jag kan. Jag försöker att cykla så mycket som möjligt istället för att åka bil. Men ibland blir det stressigt och då är det enkelt när man har körkort att man väljer bilen. Jag handlar mycket på second hand och köper mycket ekologiska varor. Jag tänker även på att äta vegetariskt.

Vad tror ni att samhället måste göra?

Jocke: -Alla måste göra någonting. Men ofta tänker folk att det är politikernas sak att ta hand om problem som dessa, att vi som privatpersoner inte kan göra någon förändring. Men det är ju hos oss bollen ligger, det är vi som måste ta ställning och anpassa oss.

Elin: - Vi behöver nya reformer. Man måste satsa mer pengar på miljön. Men som Jocke sade så ligger det hos oss medborgare. Det är vi som måste börja leva annorlunda. Det är inte så krångligt som det verkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0