Code of conduct


Bestämde mig för att surfa runt lite på hemsidorna till några av de största klädmärkerna här i Sverige för att undersöka vad företagen säger om sitt miljö och rättvise arbete.

Blev faktiskt förvånad, alla de som jag valde att undersöka (H&M, Lindex, Gina tricot, Vila, Vero moda, Monki, Weekday och Indiska) så hade alla noga skrivit om hur de försökte minska sin miljöpåverka på olika sätt och om sitt etiska ansvar. De flesta hade en "code of conduct", en uppförande kod som var krav man ställde på sina leverantörer. Man var medlemmar i olika organisationer, dessutom så kunde man verkligen hitta djupare information om man vill undersöka saker och ting vidare. Stort plus för allt detta! Flera företag deltog dessutom i projekt som handlade om att förbättra livet för fattiga barn, öka tillgången till rent vatten, osv. Kort och gott skulle man kunna säga att företagen ville visa att man tar ansvar genom sin produktion och att man gör sitt allra bästa.

Om jag ska försöka vara mer kritisk så känns det som att företagen skriver många fina ord eftersom det är bra för försäljningen. Vi konsumenter gillar när det är rättvist, och idag kräver konsumenterna mer när det gäller hållbarhet och rättvisa. Men samtidigt så har företagen ändå ett system som gör att man inte har egna fabriker (H&M har i víssa fall det) utan man beställer av leverantörer som man lägger kraven på. & det är klart att det blir problem när man ökar kraven på arbetsplatserna i länder där normen inte är värdig, för det innebär att leverantörerna såklart behöver mer pengar för rättvisa löner, bättre arbetsmiljö, kortare arbetsdagar etc. Men eftersom klädpriserna legat på ungefär samma nivå under åratal och företagen inte betalalar leverantörerna mer så blir det ju svårare att skapa mer rättvisa arbetsplatser. Man kräver mer, men betalar inte för det.

Jag känner mig splittrad efter min snabba lilla undersökning. Det är fantastiskt att så många företag tänker på miljö, krav och rättvisa. Märkerna verkar alltmer förstå deras egna viktiga roll som aktör i världspusslet idag. Men samtidigt är det lätt att gömma sig i fina ord när människor lider idag och man gång på gång kommer med rapporter som säger något helt tvärtom, att människor far illa när de syr kläder och prylar till våra välkända märken. Det finns inget stort utbud av miljövänliga kläder idag och som konsument känns det som att det inte finns mycket roligt att välja på om man vill aktivt göra ett val mot ovärdig produktion.

De tips som vi pratat om tidigare är ju second hand shopping, undvika "vanlig" bomull så mycket man kan och även att man ser över sin konsumtion. Under veckan hoppas jag på att vi kan hitta fler!


Gå in och läs på hemsidorna, man får veta mycket mer om projekt, miljö och rättvisa från just företagens sida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0