Dagens outfit



Detta är inte direkt en renodlad modeblogg.. Men vi tänkte att det kunde vara intressant att se vartifrån min outfit för dagen kommer från för land, eller länder.

Halsdukt H&M (Producerad i Kina), Tröja från Veromoda (producerad i Indien), Byxor från Bikbok (producerad i Turkiet), Kängor H&M (producerad i Kina).

Mina smycken går det inte att se vart de är gjorda. Men har smycken köpta på Weekday, Cooco.se, Glitter, Nelly.com och en ring köpt på Gran Canaria.

Slutsats: Jag är sjukt internationell idag, obehagligt att man genom sina klädinköpt har bidragit till att människor i andra länder har det dåligt. För räknar inte med att människorna som sytt mina kläder har haft det bra, kanske är det väldigt cyniskt av mig.


Kommentarer
Postat av: -

Man kanske inte bara ska tänka på att våra kläder som är gjorda i Thailand är dåliga, för dem ger ju faktiskt fattiga människor ett arbete och en möjlighet att tjäna pengar till att kunna utbilda sig och försörja sig och själv och sin familj. Genom vår konsumentmakt och efterfrågan så kan vi ändra utbudet och de arbetande människornas rättigheter i Thailand.

Men jag förstår vad du menar, ville bara ge en liten synpunkt :)

2010-11-08 @ 11:50:17
Postat av: Linnéa

Där har du absolut en poäng! Att kosumentmakt och valet av det vi köper kan göra det bättre för de som arbetar i fattiga länder. Vår efterfrågan måste ju mättas om konsumenterna vill ha rättvisa kläder. I den bästa av världar så funkar ju konsumentmakten och givetvis ger ett arbete bättre möjlighet för den som arbetar, i vilket låglöneland som helst som sagt. Men ibland så undrar jag faktiskt om det inte är större förändringar som måste ske.



Vi har ju ett sjukt system idag där alla kläder tillverkas i låglöne länder av de stora multi-företagen för att de vill ha så små kostnader som möjligt och därmed säljer man kläderna väldigt billigt eftersom billiga kläder leder till större konsumtion. Man bestället av underleverantörer för att det då är lättare att bara "flytta" och byta om det finns en annan, "billigare" leverantör. Och då tror jag inte att det blir bättre när man behåller ett sådant system, för varför skulle den bekväma väst-människan vilja köpa dyrare kläder helt plötsligt?



Jag är väldigt säker på att den personen/personerna som sytt mina kläder antagligen inte har haft det så bra, även om det kanske är en fördom. Men känns mer som en regel än undantag idag, tyvärr. Då tror jag att de felfördelade resurserna i världen man bör ta tag i istället.



Tack för din synpunkt, det är ju verkligen en sjukt komplex fråga.. å ena sidan gör ens inköp att någon annan kan försörja sig. Å andra sidan har antagligen inte personen i fråga fått en rimlig lön och kanske till och med barnarbetar och då blir det ju en fråga om fattigdom och om/hur stora företag utnyttjar människor.

2010-11-08 @ 17:46:58
URL: http://lifeaseco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0