Förnybar energi!


Alltmer höjs rösterna för att vindkraft på land är konkurrenskraftig mot kärnkraft och redan nu i vissa fall även är billigare än kärnkraften, inom en snar framtid så kommer kostnaden för vindkraft vara lägre än för kärnkraften har man hitills sett. Exempelvis har man enligt vissa beräkningar kunnat se 46öre/kWh som en kostnad som vindkraften skulle kunna komma ner på medan man exempelvis i en av Finlands reaktorer har en kostnad på ca 90öre/kWh. En väldigt stor skillnad. En annan beräkning är att vindkraften inte kan komma ner till 46 öre/kWh utan att det kan handla om högst 69öre/kWh.

(Källa:Naturkyddsföreningen)

Det mesta är beräkningar, men man kan ändå se de många fördlarna som finns i vindkraften som jag tror man kan utveckla väldigt långt. Kan tänka mig att diskussionen tänds här på bloggen när det handlar om kärnkraft, personligen så är jag starkt, starkt emot kärnkraften då det finns många orsaker till en negativ inställning, tycker jag. Men en sak är säker, diskussioner kring vår energianvändning och de olika energiformerna kommer tas upp här de 2 närmsta veckorna!

En bra sajt som finns är Förnybar.nu som har 3 olika mål som de försöker att lobba för!

  • Höj målet för andelen förnybar energi
  • Öka tillförseln av förnybar energi
  • Öka energieffektiviseringen och minska energianvändningen

  • Visa ditt stöd för uppropet eller läs deras intressanta rapporter för mer kött på benen i ämnet!



    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0