Gefle chocolateri

Efter en god vegetarisk lunch och mycket skitsnack med Karolina så passade jag på att tassa in på nian för en liten intervju med de som jobbar på Gefle chocolateri.

Gefle chocolateri har funnits i Gävle i tio år, det har haft lokal inne på nian sedan två år tillbaka. Jag gjorde en intervju med Sandra Söderström som jobbar där. Hon berättade att de inte har stämpeln att det är ekologsikt, men att det arbetar så ekologiskt det bara går. Chokladen är naturlig och hälsosam, de använder inga bekämpningsmedel eller kostgjorda ämnen. Bönorna kommer till exempel direkt från träden.

De tänker väldigt mycket på det etiska och moraliska. De ser till så att bönderna som odlar kakabönorna har det bra.

Hon berättade att det kommer alla möjliga typer av folk och handlar i butiken, gamla som unga. Folk har på senare dagar fått upp smak för god choklad. Eftersom det faktiskt är skillnad på choklad och choklad. Gefle chocolateri erbjuder även chokladprovningar.

Jag passade på att köpa ett litet smakprov på chokladen. Jag vet att vi ska tänka på att köpa så närproducerade varor som möjligt, men chokladen tillverkas ju här i Gävle även om bönorna har fraktats ganska långt är det ändå ett superbra alternativ. Jag kunde inte motså frestelsen när jag såg alla goda praliner, chokladkakor, ja gud vet vad alla mumsiga chokladprodukter de har att erbjuda!










Ursäkta kvalitén på bilderna, hade slut på batteri i digitalkameran så fick knäppa med mobilen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0