Resultat #2


9,2 ton koldioxid per år. Så mycket släppte jag ut innan vi lade om våra liv och livet blev mer "eco". Det är otroligt mycket, men ändå ungefär vad medelsvensken släpper ut idag.


Efter att nervöst ha gjort samma test igen på klimatkontot så är det en riktig stor skillnad som mötte mig på dataskärmen. 3,7 ton koldioxid per år var mitt nya värde. Jag har alltså minskat min miljöpåverkan med 5,5 ton koldioxid per år, med mer är hälften alltså och det genom en förändring på 6 veckor! Det som gör mitt lite högre än Charlottes har nog samma anledning som varför mitt var högre från början. Min bostadsform och att vi har två bensinbilar i familjen vilket jag personligen inte kan påverka så mycket även om jag undvikit att åka bil under dessa veckor.   

Visst, det är svårt att säga exakta skillnaden när man gör ett sådant här test men eftersom vi gjorde testet även innan så tror jag resultatet kan vara rätt tillförlitligt ändå. Är så glad att det här testet faktiskt kan bevisa att det har gjort stor skillnad när vi levt klimatsmart, gjort uppoffringar men ändå levt realistiskt och valt det gröna i vår vardag.

Känns så slutgiltigt med några siffror som direkt visar frukten av ens arbete, men känns verkligen bra inombords att jag slitit mindre på naturen under dessa veckor, gått från ord till handling.

Ser fram emot att fortsätta att blogga också, men nu ska jag bara suga på karamellen en liten stund. Kan verkligen rekommendera alla att leva klimatsmart, känslan att få resultatet framför sig är riktigt god, både för hälsan och klimatet. Varje person gör skillnad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0