Middag med två 2hand experter!

Ikväll så har vi ätit middag på Mingel och bar med två härliga tjejer som dessutom är experter på second hand, mode och shopping. Det blev ett riktigt bra samtal om allt mellan himmel och jord, men främst om second hand och miljö! Dessutom så fick med oss tips till alla fyndintresserade läsare. 

 
Malin Berggren, 18 år. Går tredje året på Jazzlinjen på Vasaskolan och jobbar extra på restaurangen Churchstreet saloon.

Är just nu extra aktuell i Gävle Lucia 2010 som en av kandidaterna, att bli lucia är någonting som skulle kännas väldigt fint för henne och hon försöker varva sångträningar med allt annat i sitt hektiska liv  (rösta på henne!! ingen smygreklam här inte!). Om Malin ska beskriva sig själv med 3 ord blir det: Framåt, glad och säker.

Ni kan läsa hennes söta "lucia-blogg" HÄR


Maria Rangsmo, 18 år. Går tredje året på sam-internationell på Vasaskolan och jobbar extra på Mcdonalds i Gävle city.

Just nu lägger Maria mycket tid på sitt projektarbete som innebär att hon ska göra en "trend-hörna" på Myrornas i Gävle där hon ska plocka ut och skylta snygga plagg och accessoarer från Myrornas sortiment. Eftersom det just nu är höst så blir det säsongsanpassad skyltning för att kunna ge så mycket inspiration som möjligt till kunderna! Sedan är det tänkt att Maria ska ha en vernissage, en fotoutställning kring sitt projekt och sina stylingar när projektet börjar att nå sitt slut.

Om Maria ska beskriva sig själv med 4 (svårt att hitta enbart 3!) ord så blir det: Öppen, social, kreativ och positiv

Läs Marias inspirerande blogg HÄR

Varför ska man handla second hand?
Malin - Man kan verkligen hitta saker som ingen annan har och om man går in i en second hand butik så vet man aldrig vad man hittar! Det är både spännande, unikt, billigt och bra för miljön med återanvändning. Jag gillar det här med att veta att ingen annan har samma plagg, kan bli så trött på kläder från de "vanliga" butikerna som alla går runt i.

Maria - Jag håller med Malin, för mig blir det nästan som en sport, ska man hitta någonting unikt och speciellt?

När och varför fick ni upp intresset för just second hand shopping?
Malin - Jag har alltid tyckt att det har varit roligt med second hand shopping men det var runt åttan-nian då jag ville börja använda unika kläder och jag minns hur jag åkte med mina vänner till Stockholm för att leta second hand butiker. Idag så ser jag ju second hand butikerna som ett alternativ så fort jag behöver någonting nytt, exempelvis en jacka.

Maria - Det var för omkring 2 år sedan då jag började bli mer modeintresserad. Min mamma har länge tyckt om second hand och loppisar, nästan så att jag brukar reta henne! Men sedan så blev jag som sagt själv väldigt biten av det. Men jag har en princip, eftersom det är second hand så ska det inte heller vara dyrt. Så när jag väljer att handla second hand så ska det också vara billigt. Ofta så kan jag och mamma ta en helgdag och åka runt på de olika second hand affärerna och kolla utbudet, sedan så blir det ju att man går in och kollar på Myrornas oftare eftersom det ligger så centralt.

Har ni något smultronställe här i Gävle som ni vill tipsa om?
Båda: Erikshjälpen! Där är allting prydligt och sorterat och man säljer verkligen det som människor vill ha! Dit borde fler verkligen gå. Men utanför Gävle så är kedjan Beyond Retro toppen, som bland annat finns i Stockholm och i Göteborg. Där är det lite dyrare men utbudet är verkligen kanon.

Finns det något speciellt plagg som man kan fynda på stans second hand butiker?
Båda: Jackor och kavajer kan man alltid hitta som är fina och till bra priser! Skjortor, sjalar och även skor om man har omkring 37-39 i storlek finns också att fynda. Egentligen så kan man fynda allt, men just jackor och sånt till hösten är inte svåra att hitta idag. Fina smycken och skärp finns det ju också, ja you name it.

Sedan kan ett annat tips vara att köpa ett par jeans och klippa av till shorts eller så, samtidigt som man sliter shortsen själv. Om man gör om plaggen lite så får man det ju precis som man vill ha det.

Har ni något drömplagg eller sak som ni vill hitta?
Malin - Jag tänker ofta på att det skulle vara kul att hitta en riktigt fin, speciell långklänning som man kan använda på studentbalen. Det är verkligen unikt!

Maria - Jo, jag skulle också vilja hitta den perfekta klänningen, men annars så är det ju lite av en dröm att hitta en vintage Chanel väska någonstans billigt. Så billigt att det är ett mirakel och att de som säljer den inte har en aning om värdet egentligen.. 

Några fler tips till läsarna? 
Båda - Handla second hand kan man inte göra samtidigt som man stressar, det gäller att ha tålamod och kunna leta i lugn och ro. På Gina tricot kanske man kan roffa åt sig något man köper på 5 minuter men sedan ångrar man sig, och allting som ser dåligt ut på galgen kan se skitsnyggt ut när den sitter på och matchar resten av outfiten. Det är också en viktig sak, att kunna se ett plagg och hur det skulle se ut som helhet med en kjol eller byxor. Våga testa något som från början inte är "din stil" och missmatcha. Var unik och hitta nya sätt att använda kläder! Men viktigast av allt är att ta sig tid att gå och titta, second hand är för alla, dessutom så är second hand kläder på modet nu.

Om vi ska bygga ett mer hållbart samhälle så måste vi visa andra sätt där man kan bidra. En sådan sak är second hand, det finns ju så mycket kläder att återanvända. Man måste också ändra systemet så att det går att välja rätt enklare. En sådan sak är second hand, på den fronten så går det ju faktiskt att enkelt välja återanvändning!


Dagen till ära hade Malin på sig en fin kappa om hon köpt billigt på Second hand och Maria hade både en tunnare kappa (under den på bilden) och ett par shorts hon fyndat, på second hand såklart!


Detaljer


Kommentarer
Postat av: M

Ni fick med mycket bra här! (:

hoppas vi ses snart igen tjejer.

Kraaaam

2010-11-03 @ 12:15:30
URL: http://maliins.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0