Släktforskning

Igårkväll begav jag och pappa oss ut i snöovädret för att åka och hälsa på farmor som bor i Sandviken. Vi håller nämligen på att släktforska på historian i skolan nu. Det är väldigt intressant och kul måste jag säga! Farmor bjöd på saft, saffransbullar och många roliga historier om släkten. Jag fick bla veta varifrån jag fått mitt röda hår, att många i släkten utvandrat till Canada och mycket annan intressant fakta.

Vi ska göra ett släktträd och försöka komma så långt bak i släkten som möjligt. Men vi ska även skriva mer ingående om en släktings liv. Jag har då valt min pappas mormor som hette Astrid. Hon fanns där nästan hela min uppväxt, hon dog för två år sedan. Farmor berättade många intressanta historier om henne.

Bland annat om när hon jobbade på godisfabriken Pix i Gävle. Astrid bodde då med sin man och hennes två döttrar i en villa i Forsbacka by (i samma villa som jag bodde i när jag var yngre, den har nämligen gått i släkten). Hon gick upp tidigt varje morgon, bar in ved, eldade, lagade frukost och matlådor för dagen. Sedan tog hon sex bussen in till stan och jobbade hela dagen i fabriken. Sedan på kvällen tog hon bussen hem, lagade mat och bakade till familjen. Det är intressant att samhället har utvecklats så mycket på så kort tid. Idag skulle nog ingen gå upp en timme tidigare för att laga mat till matlådan, utan gå till mataffären och köpa någon färdigrätt fullproppad med tillsatser. Men på ett sätt liknar deras vardagsliv vårat på många sätt.

Att hon jobbade på godisfabriken satte sina spår. Det var damm i luften från godiset som satt sig som ett lager på tänderna på arbetarna. Vilket bidrg till att Astrid fick hål i nästan alla sina tänder. Hon hade inte råd att gå till en tadläkare här i Gävle för att laga dem. Tack och lov var hennes bror tandläkare. Dock bodde han i Stockholm. Men Astrid tog sig ner till huvudstaden och fick sina tänder fixade, men hennes bror förbjöd henne att återvända till fabriken. Jag vet inte vad ni känner, man jag blir inte så sugen på att äta godis när jag tänker på detta.


Astrid 17 år.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0