Fältundersökning, skönhetsprodukter!

Idag begav jag mig ut på stan med ett mission, fråga de tre sminkjättarna i Gävle, Make Up Store, Kicks och The Body Shop om deras miljöarbete, rättvise arbete och arbete för djurens rättigheter. Dessutom så passade jag på att ta upp ingredienser i sminket, för det är ofta helt omöjligt att veta vad smink och skönhetsprodukter faktiskt innehåller på riktigt!



Tjejerna på Make Up Store visste inte om Make Up Store gör någonting speciellt för klimatet, enbart att deras förpackningar ska vara miljövänliga. Jag fick mailadresser till personer på företaget som ansvarar för miljöfrågorna och tids nog ska jag absolut slänga ett mail dit, mycket för att också kunna pressa företaget i min roll som konsument och höra mer om vad man gör för människan, djuren och miljön.



På The Body Shop fick jag all information från deras erfarne butikschef. The body shop startades 1976 och redan från början har deras affärsidé handlat om skonsamhet mot människa, djur och miljö. Man har riktlinjer, grunder som man jobbar utifrån: Against animal testing, support community trade, activate selfesteem, defend human rights och protect our planet.

När det gäller djur så är The body shop starkt emot djurtester och ingen av deras produkter är testat på djur, varken slutprodukt eller enskilda ingredienser. En sak som man som konsument kan tänka på är att ibland när vissa märken säger att produkterna inte är testat på djur så kan det enbart vara slutprodukterna och inte de enskilda ingredienserna.

Vidare så fick jag också veta att många kunder enbart handlar på the body shop på grund av miljöaspekten!

70% av ingredienserna i deras produkter är Faitrade och man har bra koll på vartifrån man får sina råvaror. Bland annat så har man kooperativ där kvinnor i en trygg miljö får arbeta, bli stärkta, utbilda sig och rättvis lön så att man kan försörja sig genom The body shops produktion. Dessutom är merparten av alla förpackningar av återvunnet material.

The body shop stödjer idén om rättvis handel och man betalar rättvist till de som producerar råvaror, alltså har man valt minskad vinst för en bättre värld skulle man kunna säga. Men för den sakens skull så går inte företaget dåligt utan verkligen tvärtom.

Ofta samarbetar man med olika organisationer, just nu har man en kampanj tillsammans med ECPAT som jobbar mot trafficking och barnsexhandel.

Vi diskuterade också palmolja, en produkt som till stor del bidrar till skövlingen av regnskog på ett radikalt sätt. The body shop använder palmolja i sina produkter men de har valt palmolja som inte har bidragit till regnskogsskövlingen, tummen upp för det!

De har även vissa extra medvetna serier i sina butiker. Nu har det exempelvis precis kommit en hårserie utan silikoner, parabener, färgämnen och sulfater (så att ens hårprodukter inte smutsar ner vårt ovärderliga vatten som vanliga produkter gör idag) samtidigt som förpackningarna är av återvunnet plast. Man skickar också med råd för hur mycket man bör ta varje hårtvätt, speciellt bra är det också att produkterna är dryga och räcker länge, eftersom många idag överkonsumerar när man duschar.

För den medvetna skulle man kunna säga att The body shop är ett toppen alternativ och det går faktiskt att handla medvetet även när det gäller skönhetsprodukter. Som konsument kan man påverka mycket genom att fråga i butikerna, ställa krav eller höra av sig till företagets centrala kundtjänst!



Kicks verksamhet är ju lite annorlunda uppbyggd än märkerna ovan. Kicks har till viss del egen försäljning men säljer samtidigt andra märken.

Kicks har som många andra företag riktlinjer för sitt miljöarbete i varje butik när det gäller saker att tänka på som exempelvis att stänga av belysning osv. Man har en egen avdelning med ekocertifierade produkter och flera av märkerna man säljer har ett omfattande välgörenhetsarbete. Sedan är det ju svårt att kontrollera större företag och om saker och ting följs.

Nyligen har man börjat använda material i påsar och emballage som är återvunnet vilket minskar växthusgaserna vid tillverkningen med 60%, samtidigt som det kommer att spara in på 95 ton växthusgaser per år för Kicks, det är ju jättebra.

Man har också ett system för leveranser så att man inte har onödigt många leveranser, de butiker som inte kan fylla en lastbil med varor får leverans enbart en gång i veckan.


Slutsatsen av detta är att The body shop uppenbarligen har kommit allra längst i sitt miljöarbete, men att man som konsument måste vara konsekvent och ställa krav, frågor och ta kontakt med företagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0