A hard rain´s a gonna fall


Lite mörk bild på mig, Mark Edwards och Charlotte. Hädanefter har vi med oss digitalkamera!

Hoppas att alla njuter av fredags kvällen, det finns ingenting bättre än helg!

Har fått höra idag att några såg mig på tv igår lite kort när jag var med och pratade på Globala Gävle, sedan flimrade jag tydligen förbi idag också under fortsättningen av Globala Gävle eftersom vi besökte arrangemanget idag också. Roligt faktiskt, inte ofta man får flimra förbi på lokal-tv!



Man skulle kunna säga att min och Charlottes höjdpunkt idag var föreläsningen Hard Rain av Mark Edwards som egentligen är en fotoutställning, en bildvisning som handlar om alla de utmaningar som mänskligheten står inför. Jag såg själva filmen om projektet igår men att få höra skaparen själv berätta idag var sjukt mycker mer gripande.

Under föreläsningen/bildvisningen visas bilder som visar fattigdom, klimatförändringar, resursslöseri och otroliga orättvisor samtidigt som "A hard rain´s a gonna fall" med Bob Dylan spelas. De flesta bilder har Mark Edwards själv tagit och han har rest runt i världen under många, många år för att samla på sig fantastiska bilder av vår jord. En bild säger verkligen mer än tusen ord.

Edwards berättar också under föreläsningen om läget i världen idag och vikten av att vi människor måste organisera oss och välja hur vi lever våra liv för att inte vara del av den "den stora massan". Vi måste få våra beslutsfattare att ta de beslut som är nödvändiga för mänskligheten och inte de beslut som är enkla, det är i de svåra frågorna där vi måste gå från ord till handling.

Det var genom bilderna som budskapet gick fram, hungrande människor, en fågel helt indränkt i olja, skövlad regnskog och en av de bilder som påverkade mig allra mest: Två små indian pojkar som sitter och har armen om varandra medan de kollar på några nedhuggna träd i regnskogen och den maskin som fällt träden. En kollision mellan det gamla och den nya världen och det centrala, den vänskap de har mellan varandra.

HÄR kan ni läsa mer om The Hard Rain Project och viktigast av allt, se den korta filmen Hard Rain. Några minuter av era liv som kommer att få er att tänka till och kanske faktiskt göra någonting för att förändra.

Efter att ha sett och hört om denna helt makalösa utställning så känner jag mig stolt över det som jag och Charlotte börjar med på måndag, att aktivt ta ställning och gå från ord till handling.

Så snälla, se filmen och se över ditt liv. Åtminstone inse att vi lever här på jorden tillsammans och tillsammans kommer vi också att falla, samtidigt som vi tillsammans också kommer att segra om vi gör någonting åt våra miljöproblem och åt världsfattigdomen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0