Botaniserat på ICA



Har ikväll varit iväg och botaniserat på ICA i Sätra och hitta så bra ekologisk, närodlad/närproducerad mat som möjligt. Kan konstatera att det var rätt så svårt att hitta varor som ger en bra helhet. Självklart finns det miljömärkningar och ICA har själva ett märke för miljövänlig mat. Men fick använda mina "miljökunskaper" till max!

För det som är ekologiskt behöver inte alltid vara bäst eftersom det som är mer närproducerat kan vara mer gångbart i längden.. Samtidigt så finns det ingredienser som sojan som gjorde att mycket varor uteslöts. Sedan ska man också tänka på att undvika vissa förpackningar och hellre köpa varor som inte är så värst förpackade överhuvudtaget.

Så i slutändan så försökte jag att tänka på att köpa mycket rotsaker eftersom det är höst, i största mån köpa varor från trakten, köpa mycket krav-märkta varor, för att ersätta proteinet i kött, fisk och kyckling köpte jag mycket bönor och linser. Man kan konstatera att maten kommer att få lagas från grunden och jag tycker att man ser att maten också är hälsosam utan tillsatser. Så mycket mer tid kommer att få läggas på matlagning, mycket rostade rotsaker i ugn blir det nog om jag känner mig själv rätt!

Känns också helt sjukt att vi sätter igång på riktigt imorgon, så länge som vi planerat och nu är det på riktigt. 2 veckors extra fokus på kost och helt vegetariskt och miljövänligt. Blir nog en rening för kroppen kan jag tänka mig. Sedan blir det svårt att inte äta kött, något jag äter varje dag.

Nedan så har Charlotte skrivit så bra om en del av de regler som vi kommer att följa under dessa 6 veckor så kommenterar inte det mer ingående. Men nu gäller alltså 2 veckor helt vegetariskt och miljövänligt. Imorgon är vi igång.

Se till att hänga med från början för nu kör vi!

Kommentarer
Postat av: Ullrika

Det kan ibland vara bättre att köpa varor som är ekologiska men som rest en bit (t ex frilandsodlade ekologiska tomater från södra Europa) än att köpa närproducerat, om växthus används. Fast det bästa är förstår att avstå tomater nu och äta säsongsanpassat!

2010-10-19 @ 13:08:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0