3 frågor till Ullrika



Vi gjorde en intervju med Ullrika Forsgren som råkar vara våran gamla lärare i religion och engelska. Nu pluggar hon hållbar utveckling på Uppsala universitet. Hon var även med i förra årets "Hållbara familjer", kommunens projekt.


Vad är hållbar utveckling för dig?

- Ekologin är som en bas, vi kan inte använda mer resurser än vad som finns. I arbetet för att minska vår konsumtion och påverkan på miljön så kommer det att gå ut över vissa människor i världen. Men då måste det få vara så om det i längden betyder att vi utvecklas på ett miljövänligt sätt. Det handlar också om att världens klyftor måste minskas, de som har det sämst nu måste få det bättre och vi som har det bäst kanske måste minska vår konsumtion. För att vi ska kunna bygga en grön framtid måste ojämlikhen och ojämställdheten att minska, en god värld med små klyftor. Dessutom så måste vi också få en mer hållbar ekonomi. Dagens marknadsekonomi och stressiga livsstil uppmuntrar enbart till konsumtion och i det stora hela mår vi inte heller så bra generellt även om vi har det väldigt bra om man ser till tillväxten. Ekonomin måste också vara hållbar i längden och "effektivisering" kan inte alltid vara lösningen.

Vad gör du för miljön?

Jag är väldigt bra på att inte konsumera så mycket alls, tänker alltid efter när jag handlar mat, kläder och leksaker till mina barn. När jag väl handlar så köper jag gärna begagnade saker och second hand. Jag är vegetarian sedan jag var yngre och i min familj så har vi regeln att vi enbart får flyga vart tredje år. Om vi annars ska resa så tågluffar vi exempelvis. Men sedan är så är det klart att det finns andra områden jag inte är lika bra på.

Vad måste ske politiskt?

Politikerna måste styra det genom lagar, skatter och reformer så att det ska vara dyrare att vara omiljövänlig än att handla och leva klimatsmart. Man bör förbjuda viss import på varor som förstör miljön och som inte bidragit till att de som producerat varan har fått en rimlig lön och lever ett bra liv. Det är också viktigt med kortare arbetsdag eftersom vi idag stressar och konsumerar utan att tänka efter. Vi bör sluta fokusera så mycket på varor och istället gynna tjänstesektorn. Exempelvis ge varandra massage eller en guidning i naturen istället för sånt som bidrar till mer materialism, det tror jag att vi alla mår bättre av i längden!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Vart tågluffar du? Vill ha lite tips.

2010-10-31 @ 15:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0