Inte lätt, att ha en hållbar fest


Nu är det full rulle här hemma. Håller på att förbereda inför morgondagens middag. Städar och förbereder viss mat. Sämre uppdatering från min sida idag för jag har varit på SSU-möte och inhandlat allting som behövs inför morgondagens födelsedagsmiddag. Jag blev förvånad över hur mycket ekologiska "taco-varor" som det fanns på ICA här i Sätra. Men det var fortfarande väldigt svårt att vara helt miljövänlig, eftersom vi först och främst tog bilen till affären för att vi skulle köpa för mycket för att cykel skulle funka med alla tunga påsar. Sedan så skulle bilen ändå ut oavsett om jag tog bussen eller inte så valde att åka med i bilen med dåligt samvete idag. Men det är verkligen ingenting som man kan eller ska göra i längden! Dilemma.

Det som inhandlades var allt från taco-såser och majs till lösgodis och juice. Jag var noga med att köpa ekologiska och fairtrade produkter i den mån som gick men tyvärr så är det svårt att köpa mat till 15 personer som enbart är ekologiska ur en ekonomisk synpunkt. Dessutom finns inte alla varor med krav eller Faitrade märkning. Så detta är svårast hitills, att ordna en festmiddag som också är hållbar. Självklart har jag varit noga med att köpa qourn färs som ett vegetariskt alternativ för de som vill, och ska också vara noga med att tala om vilka varor som är miljövänliga och vilka som inte är det.

Men det är verkligen svårt det här, att ha en hållbar middag som inte kostar alltför mycket. Här borde affärer, politiker och matproducenter jobba hårdare med att göra det lättare och BILLIGT att handla miljövänligt. Samtidigt som de som gjort varan har fått en rimlig lön under bra arbetsförhållanden. För annars blir maten en klassfråga, de som har kunskap och pengar har råd att köpa bra ekologisk mat medan en familj med halvtaskig ekonomi måste köpa mat med tillsatser och som dessutom är dåligt för miljön. Vilket leder till övervikt och sjukdomar i det långa loppet.

Nu måste jag fortsätta med bestyren så att jag får sova någonting inatt, när jag vaknar i morgon är jag 18 år. Känns helt fantastiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0