Dagens 3 huvudmål!

Det här är huvudmålen som jag har käkat just idag:


Det som jag äter till frukost i princip varje morgon även vanligtvis (när det inte är projekt som innebär att jag ska leva väldigt miljövänligt), är havregrynsgröt gjord på ekologiska havregryn och på vanligt vatten med äppelmos på som min mamma har gjort av våra egna äpplen. Till drack jag Gefleortens Krav-mjölk och åt bröd från Hälsingland (grannlandskapet) med bregott-smör på.


Till lunch blev det ytterligare ett glas med krav-mjölk från Gefleortens (toppen att skolan enbart erbjuder ekologisk mjölk!) med en sjukt god vegetarisk, "thailändsk-soppa" med lite smak av kokos och med qourn i. Till åt jag också två mackor som var från Härjedalen och det var dessutom krav-märkta (tummen upp för skolmatsalen igen!)

- Det är både svårare och lättare att vara vegetarisk och miljövänlig i skolan eftersom det inte finns så mycket att välja på utan vi har den vegetariska maten och krav-alternativen som vi äter. Men samtidigt så är inte alltid den vegetariska skolmaten klimatsmart heller. Men vi ska leva ett normalt tonårsliv, och i det innebär det självklart att man äter i skolmatsalen. Det är inte hållbart i längden att ta med egen mat! Så vi försöker göra de mer miljövänliga valen helt enkelt.


Kom hem sent ikväll efter en SSU-träff så hade inte en sådan stor ork att laga mat, men till middag blev det stekt potatis från Valbo (ca 1 mil från Gävle) till det ekologisk sallad och broccolijärpar. Järparna var både närproducerade och Krav-märkta och var klara efter 3 minuter i micron. Riktigt bra färdigmat för den som inte har så mycket ork till att laga från grunden men vill att det ska vara enkelt och snabbt och dessutom skonsamt mot miljön!

Mellan dessa måltider har jag ätit lite svenska äpplen, och ekologiska ägg för att få i mig protein.

Ungefär såhär kan en "vanlig" dag se ut när det gäller maten. Men oftast blir det lite roligare än just den här torsdagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0