Mycket tankeväckande föredrag!

Har under de senaste dagarna sysslat med lite allt möjligt. Allt från plugg, träning och Kongressvals-möte med SSU till kvällsmys med min fina vän Elin. Det har också blivit lite i miljöväg, har försökt hänga med lite eftersom det är Framtidsvecka med många bra arrangemang!


Med riksdagsledamoten Jens Holm som brinner för miljöfrågor!

I måndags besökte Jens Holm som är riksdagsman för Vänsterpartiet (har suttit i EU-parlamentet) Borgis och höll en föreläsning om klimatet. Jag tycker att det är jättebra att politiker kommer ut och pratar i skolor om just frågor gällande miljön. Både på ett informativt sätt som Jens gör om just miljöfrågorna, isars avsmältning, hur vi bör gå till väga och tar upp miljöfrågan utifrån ett internationellt rättviseperpektiv. Men också för att lyssna in vad unga tycker och vet om miljöfrågor. Att han kom och pratade i skolorna just denna vecka hänger ihop med Framtidsveckans arrangemang och Charlotte och jag passade på att ta en bild med honom! Han har en läsvärd blogg där klimatfrågorna får ta en stor plats från ett politiskt perspektiv: http://jensholm.se/ 



Igårkväll begav jag och Elin oss till Folkets hus för en intressant föreläsning av Lars Henriksson som är en volvoarbetare från Göteborg som skrivit en bok som heter "Slutkört". Han har ett väldigt intressant perpektiv om just transportsektorn och hur vi skulle kunna använda fordonsindustrin på ett mer hållbart sätt. Det som först och främst är intressant att boken är skriven "inifrån systemet", han kritiserar fordonsindustrin och tror inte på en framtid för fordonsindustrin på en relativt kort sikt. 

Han sa väldigt mycket intressant kring att det enbart inom detta ämne finns två övergripande linjer, det första är att man kör på den nyliberala marknadsstilen och de företag som inte klarar sig dukar under i konkurransen, utan att man bryr sig nämnvärt om personalen, eller att alla de små bilföretagen köps upp av alla de stora. Ett system där enbart vinsten och tillväxten är i centrum vilket inte leder till minskad bilism eller miljöförstöring. Den andra linjen är den mer fackliga, att staten ska subventionera och gå in i företagen för att stödja upp så att de kan fortsätta sin verksamhet och rädda människors arbeten. Men samtidigt menar då Lars att personalen blir "gisslan" på ett företag som sysslar med miljöförstöring vilket inte är bra om vi vill ställa om samhället.

Dagens transportsystem är inte heller hållbart, något som jag fann intressant var att han tog upp att transportsektorns sätt att "klamra sig fast" genom att sälja "miljöbilar" som bilar på biobränsle eller numer elbilar som fortfarande inte går till botten av problemet: att trafiktillväxten ökar för varje år. Trafiken minskar inte och då spelar det ingen roll om vi har miljöbilar på en lång sikt som på många sätt inte heller är en bra lösning. (Jag tycker att det är ett mycket klokt och nödvändigt resonemang men det är fortfarande bättre att minska sin egen klimatpåverkan genom att köra miljöbil) 

Att detta fort fortskrida på många sätt är genom att man under efterkrigstiden på 1950-talet gjorde stora satsningar på att bygga vägar för att knyta samman Sveriges största städer, och när man gjorde detta tänkte man inte klimatsmart i sin stadsplanering där gröna sätt att ta sig fram främjades. Under en konferens i Stockholm om just visioner kring "Bilstaden Stockholm" (man var inte blyg på den tiden) kom en man från Tyskland och beklagade sig för att Sverige inte hade "lika bra" förutsättningar som Tyskland när det gäller vägbyggen. Något jag tycker är oerhört ironiskt och komiskt, eftersom Tyskland efter andra världskriget låg i totala spillror efter alla bombningar.. ja synd att Sverige inte var i det läget!? Dessutom är lobbyorganisationerna för bilismen i Sverige oerhört starka, något man ofta använder sig av är att man exempelvis har velat haft mer vägar, man gör prognoser för hur mycket man tror bilismen kommer att öka, sedan har man fått lika mycket vägar som man förutsett behövs för den ökade bilismen och konsekvenserna av de nya vägarna blir att bilismen ökar ännu mer..

Lars Henriksson tar upp massor av tänkvärt och jag ska försöka att inte bli för långrandig, men summa summarum av hans resonemang är att likt USA där man under krigstid gjort om bilfabriker till fabriker som bygger krigsfordon och liknande på ett smidigt sätt så kan vi använda bildindustrin, mycket av dess befintliga utrustning och fabriker + arbetare till att istället bygga mer klimatsmarta produkter som vindkraftverk och mängder av annat som behövs i ett hållbarare samhälle. När detta ska ske kan ju diskuteras, men enligt Lars så är det allra bäst att successivt börja nu för att man kan göra det på ett kontrollerat sätt, SAAB står på fallrepet ännu en gång och om vi inte gör det nu kommer vi i vilket fall behöva ändra produktionen senare under ett scenario där vi nått en total miljökatastrof.

Detta måste också genomföras tillsammans som ett kollektiv med krafter från oss alla och från de i de berörda industrierna, men samtidigt så måste frågan bli mer politisk eftersom de inte kan göra det ensamma! Marknadskrafterna är inte en lösning och man måste kritisera begreppet tillväxt eftersom att allting ständigt ska "växa" och öka, till bekostnad av klimatet och en bra framtid.

Efter hans föredrag så blev det paneldiskussion med Roger Persson från Miljöpartiet (kommunalråd), Marita Engström (kommunalråd) från Vänsterpartiet och Jörgen Edsvik (ordförande Bygg och miljönämnden) från Socialdemokraterna.

Jag gick med många nya idéer och kunskap från ett föredrag av en man med idéer för framtiden som berikar miljödebatten!



Avslutade kvällen hos Elin med kvällsfika. Kan tipsa om världens godaste. Vi åt en fruktsallad med alla möjliga frukter tillsammans med cashewnötter, turkisk yoghurt och honung. Det var verkligen underbart gott! Ladda upp med ekologiska och närproducerade produkter så är du hemma!

/Linnéa





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0