H&M Conscious Collection

                        

För två dagar sedan så lanserade H&M sin senaste tema-kollektion, Conscious Collection. Som ni kan se på bilden ska kollektionen vara del av H&Ms arbete för en mer hållbar framtid. Min första tanke är att det är bra, att man skapar en kollektion som är just medveten gällande val av tyger osv. Jag har själv köpt ett par vita byxor jag ännu inte bestämt om jag ska behålla.

Men grejen är ju också den att när kedjorna gör detta, mycket för att faktiskt göra ett bra intryck och svara på många konsumenters krav på mer klimatsmarta kläder, så kan jag tänka att de mest bara "duttar". För sanningen är ju den att många som gör våra kläder har jävligt dåliga löner och en skadlig arbetsmiljö dessutom har man också ibland helt miljöfarlig verksamhet, trots att man har uppförande koder gentemot leverantörerna (detta har ju bevisats många gånger i dokumentärer osv). Men varför inte satsa på att alla kläder ska vara hållbara istället för någon kollektion bara, vi måste väl arbeta mot ett sådant mål mer effektivt än bara någon kollektion, bara något plagg här och var?

Min andra tanke är att det inte bara handlar om att det vi köper ska vara mer rättvisa och mindre miljöfarliga, utan om att vi måste konsumera på ett annat sätt. H&M vill ju såklart gå med så stor vinst som möjligt, de är ju ett företag. Därav vill de sälja så mycket som möjligt och anpassa sig efter den hårdnande marknaden med mer krav från konsumenter. Då är idéen att de ska sälja mer och mer, men mer hållbara kläder samtidigt. Men en av vår tids största problem är just vår konsumtion, vi köper och köper kläder och prylar som aldrig förr och mängden per individ blir en stor belastning på miljön. Generellt måste samhället bli mer hållbart genom att vi inte handlar lika mycket och mer smart, exempelvis second hand. Alltså inte enbart att vi handlar hållbara kläder, det är den stora mängden som påverkar minst lika mycket. Om man tänker så tycker jag att man kan se kedjornas "gröna åtaganden" på ett annat sätt än enbart positivt.

Jag har ännu inte bestämt vad jag tycker, det är bra att företag försöker bli mer hållbara. Men att ständigt vilja ha mer vinst genom anpassning till marknaden känns inte så bra i magen och jag anser att vårt mål måste vara att ALLA kläder är hållbara. Inte enbart vissa kollektioner någon gång ibland. Dessutom måste vi också rannsaka oss själva och ändra vanor, den stora mängden spelar roll! Våra beteenden spelar roll.

/Linnéa

Kommentarer
Postat av: Malin

väldigt bra och tänkvärt!

2011-05-01 @ 16:53:36
URL: http://malinolsson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0