Från föreläsningen och lovets första dag

De senaste dagarna har varit rätt intensiva, först två korta skoldagar, sedan vår föreläsning under Framtidsveckan, sommarjobbs-sökande, träning, tacokväll och styrelsemöte med SSU Gävle och så har jag sökt till universitetet i höst. I första hand Pol-kandidat programmet i Uppsala, håller tummarna att jag kommer in, intagningspoängen är väldigt höga. Men känner verkligen att framtiden knackar på nu. Både läskigt och skönt!  

Min första dag på påsklovet har varit riktigt mysig! Eftersom värmen verkligen kommit så blev det först en lunch i solen på Berggrenska med Sandra, Malin och Jenka. Resten av eftermiddagen parkerade jag mig på Malins balkong i solläge och lä. Solen gassade och jag har fått årets första fräknar! Dock har jag blivit sjukt trött efter all tid i solen, så kvällen spenderar jag framför en film, välbehövligt!

Dessa bilden visar hur mina senaste dagar spenderats:


I torsdags så var det dags för oss att föreläsa på förvaltningshuset, jag och Charlotte var de som pratade först och jag tycker det gick väldigt bra! Efter oss pratade två tjejer om deras tid som utbytesstudenter från Färnebo folkhögskola till Ecuador i flertalet månader. De berättade en hel del om orättvisor och om hur de fått en stor förståelse för matens utsprung och hur det vi köper i affären påverkar människor och klimatet. Utanför föreläsningssalen hade de en fotosutställning med bilder från utbytestiden. Bland annat hade de bott i hos familjer långt in i regnskogen (!)


Till sist så berättade några gymnasietvåor från teknikdesign inriktningen på Polhem om en barnbok de gjort som vunnit en nationell tävling! De har gjort en prototyp på en supersmart barnbok som heter "Lär dig spara med Kevin och Sara". Det är en rolig bok som går ut på hur barn kan lära sig att vara energismarta genom en rolig och enkel bok som också gör att barnen blir engagerade under tiden eftersom de måste dra ut och bokstavligen stänga av lampor osv. Skitbra idé, andemeningen att vi måste börja tänka och lära barn hur man är klimatsmart. Det är en grund för att vi ska kunna skapa ett hållbart samhälle, påverka människors beteenden till att naturligt ha mer hållbara vanor och leverne.



- Delar av oss ungdomar som var med
- Charlotte och jag med bästa Bodil!
- Som tack fick vi alla ett litet fint presentpaket. Jag med kola skorpor och KRAV-té!


 Var himla hungrig innan jag skulle träna igår och åt varm macka på Epí. Underbart gott som vanligt, och det var dessutom skönt att sitta själv och samla sina tankar. Ensam-tid är verkligen underskattat!


Blandade nytta med nöje, så igår hade SSU Gävles styrelse styrelsemöte och tacokväll samtidigt. Blev ett väldigt långt möte med mycket planerat! Supergod tacos blev det också, för oss kändes det självklart att välja qournfärs. Föredrar det före vanlig köttfärs numer! Dock fanns det nästan inga ekologiska grönsaker i butiken där vi handlade, skärpning!


Älskar att det äntligen blivit sånt bra väder. Såhär har stora delar av dagen sett ut, med sol och musik på Malins balkong!

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0