Framtidsveckan 9-17 april 2011



Idag börjar framtidsveckan, ett initiativ som jag tycker är SÅ bra på alla sätt. Ovan kan ni se tidningen om veckan med artiklar och program som skickats ut genom morgontidningarna i länet. Framtidsveckan pågår i hela länet och går ut på att påskynda en grön omställning i Gävleborg, därav kommer massor av olika föreläsningar och andra roliga aktiviteter att pågå. Det finns något för alla!

Under bara idag lördag så har det varit både Klädbytardag anordnat av Naturskyddsföreningen, Föreläsning om textiliers miljöpåverkan och om vår konsumentmakt samt modevisning med "gamlat och kastat". Alla dessa är grejer jag själv önskat att jag varit på, men som tur är finns det massor av annat som sker en vecka framåt!

Jag har plockat ut några aktiviteter i Gävletrakten som jag själv skulle vilja gå på eller kan rekommendera:

- ReDo-butiken (second hand) på Brynäs i Gävle har vårrensning nu på måndag fram till 18:00.

- På tisdag är det politiskt samtal om boken "Slutkörd" i Folkets hus 18:30. Författaren, lokala och nationella politiker deltar och det anordnas av ABF Gävle, (S), (V), (Mp) och miljöförbundet jordens vänner. Jag tror det kommer att bli väldigt intressant!

- På onsdag är det världsbokdagen, på stadsbiblioteket finns det flertalet aktiviteter under eftermiddagen om just hållbarhet i samband med litteratur, exempelvis "readcycling".

- På onsdag är det också en riktigt intressant föreläsning på Spegeln, vid namn "Ta makten över maten" av Camilla Sparring. Det är två föreläsningar, en klockan 14:00 och en 18:30. Det är också gratis, gå den tid som passar dig bäst!

- På torsdag är det 14:30 information om rörelsen "Omställning Sverige" på länsstyrelsen av Jan Forsmark, vill man veta mer om dem är det ett toppentillfälle att komma och lyssna!

- På torsdag 18:00 är det en av de roligaste föreläsningarna under veckan, enligt mig. På favoritfiket Epí är det föreläsning av Per-Erik Persson från JAK medlemsbank om grön ekonomi. Intressant eftersom miljö och ekonomi kan gå hand i hand. & dessutom så kan man passa på att köpa massor av gott ekologiskt bröd och fika!

- På torsdag 18:00-20:00 är det dags för mig och Charlotte att föreläsa på förvaltningshuset (tekniska kontoret) tillsammans med 2 andra ungdomsprojekt. Föreläsningarna kallas: "Ungdomarna som vill, kan och vågar!". Jag tror att det blir superlyckat, vi kommer att beröra miljöområdet på flertalet olika sätt, kom förbi! Det är självklart också gratis.

- På torsdag 17:30-21:00 sker ReDo design Workshop i deras butik på Brynäs, man får för 60 kr göra smycken av gamla ting, kom bara ihåg att förboka! Roligt för den kreativa, det kommer också såklart att finnas hjälp på plats!

- På lördag är det dags för Gävle social forum på Musikhuset Sjömanskyrkan. Icke partipolitiska organisationer kommer att delta och det kommer ske både bokbord, musik och föreläsningar. Verkligen massor kommer att ske under dagen, en föreläsning jag tror kommer bli grym är en av Lars Igeland från naturkyddsföreningen vars föreläsning heter "Bilen, biffen och Thailandsresan". Dagen är ett projektarbete av Lotta Forssblad som går på Borgis i trean på mediaprogrammet!

- På lördag 11:00-16:00 sker också provsmakning av regionens mat på Maxim. Även försäljning från lokala producenter ska ske plus föreläsningar och utställningar. I samband med ValboStreetFoodClub, Gävle kommun och deras hållbara familjer. Jag tror det verkligen är värt ett besök!

Detta är alltså en mycket liten, liten del av Framtidsveckan bara i Gävle. Det pågar under hela veckan massor av olika aktiviteter i hela länet. Passa på att ta del av det stora "smörgåsbordet" av aktiviteter!  

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0