Coca Cola

Såg en reklam för Coca Cola i tidningen här om dagen. Ett företag enligt mig som helt rakt och ärligt är ett skitföretag! Visst jag tycker också att en iskall Cola en varm sommardag är bland det godaste som finns. Men är det värt att andra ska behöva lida för några minuters njutning?!
De gör nu reklam för sin nya förpackning PlantBottle. De har bytt ut en del av den gamla flaskans oljebaserade del och istället använder de förnybart växtmaterial (ca 22,5 %). Ja, men det är ju bra, att ett sådant stort företag börjar att satsa mer på miljön!
Men då kanske det kan börja tänka på hur själva produkten, alltså att drycken ska kunna bli mer miljövänlig. Det krävs ca 10 liter vatten för att göra en liter Coca Cola. Vattemfrågan är en av det större frågorna som i framtiden kommer att bli ännu allvarligare om vi inte får stopp på miljöförstöringen.
Och var får de allt detta vatten ifrån? Jo, bland annat från Ganges (Indien). Miljontals människor i Indien är beroende av vattnet från Ganges. Coca cola har varit där ett antal år nu och har redan hunnit suga ur de sista vattendropparna ur vissa brunnar. År 1977 kickades de ut ur landet på grund av lagstiftningar om utländska investeringar, men kunde 1993 återvända då lagen ändrades igen. Då kom de även i sällskap av Pepsi-Cola och var då större än någonsin.
Coca-Cola och Pepsi har 90 så kallade "läskfabriker" i Indien. 52 av dem tillhör Coca-Cola medan Pepsi har 38. Varje fabrik förbrukar upp till 1,5 miljoner liter vatten dagligen.
Både människorna och naturen får lida då de blir utan vatten och miljön förstörs! Läs mer och problemet här: http://www.dn.se/kultur-noje/coca-cola-forbrukar-livsviktigt-dricksvatten
Så visst, skitbra att dom gör flaskan miljövänligare men hur ska de göra med läsken?
/ Charlotte

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag gillar verkligen er blogg, den tar upp många viktiga saker.

Det finns många såna här exempel, företag som misskötts sig så länge som försöker flika in "miljövänliga" alternativ. Netslé bl.a. har gjort samma sak. det är bra men kan vara farligt när folk får förtroende för hela företaget och inte bara själva produkten. för coca cola är det komplicerat eftersom plastflaskorna gäller alla deras produkter (om jag inte misstar mig) medan exempel Nestlé har enstaka ekologiska eller fairtrade märkta produkter. så vad gör man när stora smutsiga företag försöker rentvå sig på detta sätt? svårt är det..

2011-10-19 @ 19:47:54
URL: http://lomeyende.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Tack, vad kul att du gillar vår blogg!



Ja du har verkligen en poäng med din kommentar, att det är så svårt i sånna här fall då det självklart är bra med framsteg och miljötänk. Men ofta känns det som en "täckmantel" och ett alibi för att kunna fortsätta smutsa ned och man går helt enkelt inte till botten av problemet, som självklart är den generella och stora miljöförstöringen som sker ständigt. & Coca cola flaskorna gäller säkert alltigenom hela Coca-cola company som ju också äger flertalet andra varumärken som exempelvis Sprite, som du menar.



Jag skrev för längesen ett inlägg kring H&M och deras Conscious Collection och huruvida man ska se på det. För det är ju jättebra, men frågan är om det likväl inte kan ses som ett alibi istället för att ta itu med all sin produktion!



2011-10-19 @ 20:46:26
URL: http://lifeaseco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0