Hållbar kurslitteratur!

Nu när jag inom en vecka har börjat på universitetet i Uppsala så har min avspända attityd förändrats, mycket att söka, mycket att gå med i och inte minst oerhört många böcker att köpa. Jag tycker inte alls att det är bra att man skall behöva köpa många dyra böcker, viss kurslitteratur används inte heller så mycket eller så länge i undervisningen. En kostnad som både drabbar studenterna ekonomiskt och som känns väldigt resurskrävande för naturen att köpa massor av ny litteratur. Jag har av lite mer erfarna studenter jag känner fått tips om att köpa begagnad kurslitteratur, ofta som ny men billigare och mycket mer hållbart.

Det finns flertalet sajter där man kan köpa och sälja sin kurslitteratur. En som jag upplevt som bäst, där jag själv köpt begagnade böcker är lycknis.se. Andra sätt att vara mer hållbar är att man kan låna litteratur över terminen om man har tur att känna någon som gått den kurs som du ska läsa, eller att se efter om närmsta bibliotek har boken som du behöver. Något som tåls att tänka på är inte bara hur mer klimatsmart det är med begagnad kurslitteratur, det är också snällare mot plånboken. Som ofta inte heller är så stor för oss studenter.

/Linnéa  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0