Avgiftsfri kollektivtrafik to the people!

Vilken stressig vecka jag har haft! Jag har pendlat både måndag och tisdag till Uppsala, det blir likaså imorgon och på fredag, då jag förövrigt har mitt första seminarium. Har hitills haft 3 föreläsningar i politisk teori och känner mig fortfarande lite osäker kring saker och ting inför seminariumet. Får verkligen se till att läsa all litteratur så att poletten trillar ner.. Det är fortfarande också mycket som är nytt och även om man känner flertalet som studerar i Uppsala så kan man känna sig lite ensam på föreläsningarna med mer än 130 personer som deltar. Men jag klarar mig, och hoppas att saker och ting börjar att klarna till slut!



Men det här inlägget skulle inte handla så mycket om mig, utan om priserna i Gävles lokaltrafik. Idag så satte jag kaffet i halsen när jag åt frukost och läste Arbetarbladet. X-trafik ska nämligen höja sina biljettpriser med 5%. Det innebär exempelvis att en vuxen får betala 40 kronor kontant enkel resa, och det gäller stadsbussarna. I princip alla priser, både på enkelbiljetter och busskort ska höjas. Man förklarar detta med att kostnaderna har ökat, och att det ska vara mycket dyrt att betala kontant för att "med ekonomiska styrmedel" minska kontantbetalningen.

Jag kan förstå att man vill minska rånrisken för att skydda de anställda busschaufförerna, det är väldigt viktigt. Men varför inte istället införa ett biljettsystem som finns i vissa delar av Sverige, där man naturligt lyckats ta bort rånrisken då man med kontanter i kiosker och ställen som Pressbyrån kan köpa låtsaspengar att betala med på bussarna. Man har aldrig tagit bort kontantbetalningen men enbart gjort reklam för de kontantfria alternativen. Detta har varit mycket framgångsrikt och ett bättre sätt att få bukt med bussrån än genom prishöjningar! I artikeln som rapporterar om prishöjningen på nätet så finns det 16 arga kommentarer om detta, negativa till detta eftersom det börjar att nås en gräns för hur mycket människor kan, eller är beredda att betala för att åka kollektivt.

Jag tycker att det här är mycket sorgligt och kontraproduktivt. För vill man att fler ska åka kollektivt, inte minst för miljöns skull, (det påverkar oerhört mycket) så kan man inte höja priserna. Människor tror jag, ska motiveras till att göra hållbara val. Genom fördelaktiga priser eller inga priser alls som direkt leder till en ekonomisk vinst för den enskilda om man väljer kollektivtrafiken istället för att åka bil. Ökar också resandet kan man också sätta in fler turer och därmed få ännu fler att välja att resa kollektivt. Man kan också anställa fler om fler väljer att åka kollektivt, alltså en positiv spiral. När vi idag redan vet att det kommer att ske klimatförändringar men att vårt agerande, leverne och inte minst politisk handlingskraft nu påverkar hur stora förändringar som kommer att hända så måste man också våga vara radikal, så radikal att man exempelvis inför avgiftsfri kollektivtrafik. Att bekosta detta via skattesedeln finns det undersökningar som visar att det är mycket möjligt och fördelaktigt för en mycket stor majoritet. Tidningen ETC har exempelvis tagit fram siffror som visar att om man skulle göra kollektivtrafiken i Stockholm avgiftsfri och bekosta detta genom skatt skulle man kunna höja deras kommunalskatt med 1:05 kronor. Det skulle väga upp biljettintäkterna SL får in. Alla de som tjänar under 40000 kronor i månaden vinner ekonomiskt på detta, om de väljer att åka kollektivt och ställa sin bil.

Sjäv har jag precis köpt ett årskort och utan körkort är jag väldigt beroende av att kunna åka kollektivt. Jag hoppas inte att denna höjning påverkar bussåkandet negativt, eller tågtrafiken i länet. Men jag är rädd för det.. Jag kommer att fortsätta åka buss, men jag hoppas att x-trafik inser att det inte är hållbart att alltid höja priserna! Utan att det på längre sikt leder till lägre vinst..

/Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0