8 timmars tågresa

Juldagen, jag tror att de flesta yngre Gävlebor förbereder sig för att gå ut, det är ju den stora hemvändarkvällen och det känns tråkigt att missa den! Men är också minst lika taggad att få åka ner och träffa två favoriter, komma bort lite och ha några härliga dagar!

Sitter nu på tåg nr. 1 till Växjö, ska byta i Upplands Väsby, Stockholm och Alvesta innan det är färdigt och jag kommer fram till Växjö. Det är en tågresa på ca 8 timmar, men då har jag försökt välja de billigaste alternativen, annars så skulle det kosta skjortan!

Det är tur att jag tycker om att åka tåg och ska försöka slå ihjäl lite tid med spotify, tentaplugg, wordfeud och någon tidning.

Tänkte berätta lite om när jag i början av förra veckan skulle boka tågresa ner till Växjö. Som fick mig, som aldrig åkt inrikesflyg, aldrig sett det som ett alternativ och principiellt varit helt emot inrikesflyg att faktiskt överväga det som ett alternativ för veckans resa.

Eftersom företaget Veolia kör relativt billigt från Stockholm till södra Sverige så tänkte jag boka det från Stockholm tur och retur. Tyvärr var biljetterna slut på vägen hem, men det var väldigt svårt att upptäcka då det enligt SJ inte var slut, men sedan så var det slut ändå. Och så kan det ju vara. Men SJ:s alternativ (de tåg som gick snabbast och smidigast) var uppe i typ 1500-2000 kronor ENKEL resa Växjö till Gävle, och minst lika dyrt med de bästa alternativen sträckan Växjö-Gävle. Så det slutar med att jag får sitta inne på SJ:s, Veolias, Öresundstågen, UL och SL:s hemsida när jag ska boka resan(resorna?) så att jag kan få ner priset och betala ca 1500 kr för alla resor istället, vilket ju fortfarande är mycket pengar! Oerhört omständligt, krångligt och tidsödande var det dessutom att boka. För att åka en längre sträcka med tåg och orka boka så att man slipper betala typ 2000 kronor enkel resa så måste man verkligen vara sugen på att resa, det är ett som är säkert..

Och varför har jag denna långa utläggning? Och visst, om man bokar tåg biljetter långt i förväg blir det billigare, och visst är det stor åtgång nu vid julhelgen när många reser.. Men, när en inbiten miljövän börjar överväga inrikesflyg (Arlanda-Växjö 55 minuter) för att det inte ens blir mycket dyrare men sparar in resan med mer än 5 timmar, eller när man måste boka tågbiljetter månader i förväg för att inte betala helt orimliga summor för tågbiljetter så har vi problem! Vill vi på allvar främja hållbart resande och få fler att välja tåg, vill vi minska bilresandet och minska Sveriges miljöpåverkan så kan inte alla ökade privatiseringar av järnvägen (som inte visat sig fördelaktigt för tågresenärerna eftersom det har blivit krångligare och dyrare) och de ökade priserna få fortsätta, det är helt orimligt!

Ett hållbart, modernt resande för 2010-talet är väl det som är helt avgiftsfritt, som bekostas via skattsedeln eftersom det blir mycket billigare, som går i tid, där järnvägen byggs ut dit det idag inte finns och fräschas upp, där alla ser tågen som första valet vid resande en längre bit!

Ville ryta till såhär på min långa resa nedåt i Sverige!

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0