Dagen



Efter den goda lunchen på stadshuset så begav vi oss hem till Charlotte för arbete med projektarbetet. Eftersom vi nu är i skedet då vi ska redovisa vårt projekt och vad vi varit med om så har vi under dagen jobbat ihop en powerpoint till de seminarium/redovisningar som vi ska hålla. Vi lyckades faktiskt få ihop en riktigt fin och fräsch powerpoint! Skönt att ha det gjort, en sak man kan checka av på listan!

Nu är jag helt slut och har under kvällen mest tagit det lungt, även om det finns sjukt mycket att plugga på.. resten av kvällen blir det plugg till ett seminarium om Afrika imorgon.

Största förändringen

Det som slog mig idag när vi arbetade med powerpointen för att sammanfatta och få ihop allt det som vårt projekt inneburit, var hur förändrat beteende som jag har när det gäller konsumtion. Jag tror nästan att det är vad som påverkat mig allra mest egentligen, min last har alltid varit mitt shoppingbeteende. Jag känner verkligen lycka när jag handlat kläder eller annat, och går nöjt hem med min påse som luktar "nytt".

Men på grund av projektet så känner jag inte det gamla suget när jag går i butiker, givetvis blir jag lockad att handla. Men jag har kontroll på situationen, shoppingen ger mig inte samma rus längre, jag tänker efter innan jag handlar om jag verkligen behöver och vill ha varan som jag tittar på, eller om det handlar om att jag lockas med av köp och konsumtions hetsen som råder i dagens samhälle. Detta har ju också gett resultat ekonomiskt och jag sparar mycket mer pengar än förut. Allra bäst är ju att man sparar på klimatet, man behöver inte hundra tröjor och projektet har verkligen fått mig att inse hur sjukt konsumtions samhället egentligen är och att jag känner mig mer fri än någonsin eftersom jag idag kan leva livet med godare samvete samtidigt som jag lättare står emot lockelserna från alla butiker och företag, från all reklam. Som jag vet bidrar till ett samhälle där klimatet får ta smällen..

/Linnéa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0