Medvetna val

Gick upp med Simon imorse när han åkte till jobbet. Lika bra att dra sig ur sängen och göra något vettigt av dagen! Min familj packade ihop längdskidorna och pjäxorna och åkte till hemlingby för att åka ett varv i spåret där. Det var superkul att åka! Frisk luft och underbart fint landskap, vad mer kan man begära?!

Efter skidturen åkte vi direkt till Ica Maxi och handlade. Det blev en hel del ekologiskt, närproducerat och vegetariskt. Jag blev glatt överraskad av en stor skylt som hängde ner vid potatisen. De hade nämligen fått in närproducerad och ekologisk potatis från Valbo. Tummen upp för det!

Måste ännu en gång påminna er läsare om att det inte är dyrare att äta ekologisk mat så länge man köper efter säsong. Men vissa varor som exempelvis mjölk och sådana produkter kan avar någon krona dyrare. När jag och Linnéa diskuterade det med Bodil (hållbarhetsutvecklaren på Gävle kommun) svarade hon: Jag brukar tänka såhär, för det första är det värt att betala den där extra kronan. Men jag motstår även den där lilla chokladbiten vid kassan och lägger pengarna på bra mat istället. För ofta vid kassorna finns det massor med tuggummi, godis och andra smaskiga snacks till ett billigt pris. Exempelvis står det ofta "ta tre chokladbitar för 10 kr". Lägg dom där tio kronorna på vettig och bra mat istället. Det gynnar både miljön och din hälsa.

/ Charlotte






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0