Kickstartade sommaren


Bild från i torsdags kväll på SSU Gävleborgs kursgård Vadtorp, en riktig pärla direkt vid havet!

Jag kickstartade min sommar med att vara en av kursledarna på SSU Gävleborgs intensiva kursdagar. Vadtorpsveckan har vi haft nu torsdag till söndag på vår kursgård. Känner mig därför just nu väldigt trött efter roliga dagar och ser fram emot att få sova ut imorgon innan lite annat står på schemat! Bland annat tänkte jag följa lite av morgondagens kommunfullmäktige och så har SSU Gävle en skojig kvällsaktivitet.

Idag kunde man i Arbetarbladet läsa om att Erikshjälpen har utvidgat sin stora butik i Gävle och har nu ännu mer plats, för mig kliar det i fingrarna av att gå dit för att se utbudet. Att kunna handla med gott samvete är något jag tror hårt på! Personligen så tror jag att vi i västvärlden måste dra ner på vår konsumtion för att kunna höja levnadsstandarden för majoriteten av jordens befolkning. Att välja second hand är ett hållbart sätt att konsumera, därmed handlar det inte heller om att vi ska sluta "leva" utan att vi gör just de klimatsmarta valen, att återvinna, återanvända och inte minst att konsumera tjänster istället för materiella saker. För fortsätter vi med dagens tillväxt-gullande så kommer ingen förändring heller att ske, för idag presenterar man en ständigt ökande tillväxt utan slut som en sanning om hur ekonomin fungerar och borde vara.

Dock tycker jag också att man måste kritisera en ensidig syn på att individerna ska lösa klimatutmaningarna, att man enbart fokuserar på människors attityder inom dessa frågor ska förändras och sedan så löser sig saker och ting. Vi lever tillsammans i Gävle, Sverige, i Europa, på jordklotet och tillsammans måste vi dra vårt strå till stacken och göra vår del i miljöarbetet. Life as Eco har handlat om just det, hur mycket "uppoffringar" måste varje individ göra för att vara miljövänliga i sin vardag och sitt liv? Är det ens uppoffringar som behöver göras och vilka möjligheter har olika grupper för att välja det som gynnar djur och natur? Och i sin tur, vad behöver politikerna göra i de stora dragen, vilka reformer behövs?

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0