Glad, klimatsmart midsommar!


Mat från "Bondens egen marknad", använd lokala varor till midsommar-middagen!

Jag vill önska alla en trevlig midsommar!

Precis som Charlotte skrivit nedan så hade vi ett givande möte med Mosa, projektledare för Miljötinget. I vardagslunken och stressen så glömmer man lätt bort varför man engagerar sig från början och att diskutera miljö- och samhällsfrågor med andra engagerade, ger verkligen ny eld och energi till att fortsätta utveckla Life as Eco! Det var verkligen välbehövligt, inspirerande och frukosten på Épi var fantastisk. Utöver det så har jag de senaste dagarna haft styrelsemöte med SSU för att planera sommarens aktiviteter, övningskört, städat, planerat och igår så hängde jag med min kompis Elin. Vi tog en promenad i Boulognen, åt på Texas Longhorn och kvällsmyste på hennes balkong.

Men nu ska jag komma till saken, imorgon är det midsommar. En av de största traditionerna i Sverige, men man kan fortfarande vara traditionell och samtidigt ha en hållbar midsommar. Det gäller bara att tänka klimatsmart, köp mat som är närproducerad och ekologisk. Se också till att inte köpa bubbelvatten! Kranvatten är långt mycket mer rent, vill man "hotta upp det" så kan man lägga i citron, lime, gurka, apelsin, blåbär osv. Cykla till ett trevligt ställe för att dansa kring en midsommarstång istället för att ta bilen och om avståndet är långt, åkt kollektivt eller samåk dit med andra. Se också till att det som finns i glasen är ekologiskt, oavsett dryck. Man behöver alltså inte tänka massor "outside the box" utan leta efter de bästa ingredienserna. Försök också att själv laga maten från grunden, då är det lättare att ha kontroll över ingredieserna och inte minst att undvika alla onödiga tillsatser.

Ha en klimatsmart midsommar helt enkelt!

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0