Bryssel #2 Bildregn

Bättre sent än aldrig kommer jag med mitt bildregn och med Brysselresan från mitt perspektiv. Har sedan vi kommit hem pluggat och ordnat med allt möjligt som ska hinna göras innan jag åker på Socialdemokraternas partikongress nästa helg.

Men till Brysselresan. Charlotte har tidigare nämnt vad vi gjorde, så ska inte försöka upprepa mig för mycket. Men sammanfattningsvis kan jag säga att resan var helt underbar på alla plan.

- De första dagarna bestod av deltagande på European mobility weeks möte, då vi fick lyssna på andra städers workshops men främst också hålla vår egen workshop inför de som är ansvariga för European mobility week i sina länder och även inför EU-kommisionärer/andra engagerade inom EU. På vår föreläsning tog vi främst upp vårt projektarbete, hur vi har arbetat och hur vi har gjort för att minska vår klimatpåverkan i vardagen. Men också hur man ska jobba för att involvera och engagera unga i projekt. Det var helt fantastiskt att människor med stort inflytande lyssnade och tog intryck av våra erfarenheter och idéer, vissa ville till och med att vi skulle besöka deras land och föreläsa. Roligt och spännande!

Vi bodde på ett jättefint hotell centralt med en riktigt bra hotellfrukost så det gick verkligen ingen nöd på oss, och vi hade så himla fint sällskap av Helena, Ingegerd och Roger som vi reste med! Vädret var riktigt bra och vårigt, med en hel del sol så att man kunde gå runt i enbart kavaj eller skinnjacka. Det var nästan det bästa med allt, att få "tina upp" lite.

En viss kväll som var lite speciell var kvällen när årets pris skulle delas ut till den stad som vunnit "den bästa" trafikantveckan i Europa 2010 (Gävle vann 2009), Almada i Portugal vann och efter prisceremonin så var det mingel i en av Bryssels mest kända byggnader, Anatomium. En imponerande byggnad med arkitektur som en järnmolekyl. Det bjöds på snittar och champange och vi skålade med utsikt över hela Bryssel. Det var verkligen speciellt! Efteråt så gick vi ut ett gäng för att äta middag i de äldre kvarteren av Bryssel, vilket var ett bra avslut på en trevlig kväll.

- Under tisdagen åkte både Helena och Roger hem. Men efter en dag med shopping och turistande i solen (vi gick till Grand Place och Manneken pis) så passade vi och Ingegerd på att äta en god middag innan Ingegerd skulle åka hem tidigt på onsdagen. Onsdagen spenderade jag och Charlotte ensamma, vi gick till en second hand marknad som var galet underbar med mycket snyggt och vi lyckades pruta en del! Även lite annan shopping, turistande och en god lunch i solen hanns med innan vi åkte hem under onsdag kväll, hemma kring två på natten i Gävle. Det här var verkligen en resa som hade allt och Bryssel är verkligen en stad som jag skulle rekommendera ett resmål till. Att få ha påverkat inflytelserika människor, spridit vårat budskap, knytit kontakter, ätit och druckit gott, shoppat, njutit av sol med en kär vän och upplevt en annan fin stad var precis vad jag behövde och en resa som jag aldrig, aldrig glömmer! Ett stort tack ska alla ha som bidragit till att vi har fått följa med, speciellt Birgitta Malmberg på Naturvårdsverket som lobbat för oss!


Roger, Ingegerd och Helena, vår fina resesällskap.


Förväntansfulla!


SAS hade eko-alternativ!




Efter en fin solnedgång över molnen så landade vi i Bryssel och tog tåget in till city- här kör vi kollektivtrafik!






Uppladdningsverktyget krånglar och klockan rinner iväg, fortsätter med bildbomben imorgon, more to come!

Godnatt!

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0