Bryssel #3

Puh vad less jag blev igår på uppladdningsverktyget, tog år och dar att ladda upp resans bilder.. försöker nu igen istället och hoppas på bättre lycka!

För hela historien om vår toppen-resa så läs inlägget här nedanför.

Charlotte lyssnade noga.

Nervösa innan föreläsningen

Föreläsning 1&2

Nedanför atomium innan prisceremonin och minglet

Inne i atomium innan prisceremonin

Gävle-gänget

Efter filmvisning av filmen om Gävle som jag och Charlotte är med i, tal av Roger om vad priset gjort för Gävle (då han är kommunalråd för miljöpartiet här i Gävle) och tal av två EU-kommissionärer så avslöjades årets pristagare: Almada i Portugal

Efter priscermonin var det mingel med utsikt över fina Bryssel och byggnaden hade en ljusshow i mörkret.

Kvällen avslutades med fin-middag tillsammans med ett blandat gäng med folk från hela Europa. Dock inget eko-vänligt på menyn.

Det fina hotellrummet och den goda frukosten.

Under dag 2 av European mobility week så fortsatte några föreläsningar under en halvdag. Under pauserna fanns det mycket tilltugg!

Efter att mötet var slut blev det under hela dagen turistande och shopping i det härliga vädret.

Vi såg vackra Grand place som är ett torg som är med på världsarvslistan och den lilla Manneken pis, en av Bryssels kändaste symboler.

Överallt fanns det chokladpralinbutiker, Belgien är ju kända för sin choklad.

Vi avslutade dagen med underbara belgiska våfflor på Grand place, Charlotte slog på stort med grädde och jordgubbar medan jag satsade på choklad!

Kvällen avslutades med en god italiensk middag tillsammans med fina Ingegerd innan hon skulle åka hem dagen efter.

Under vår sista dag blev det ännu mer lite strosande omkring i staden och det sista shoppandet. Höjdpunkten var definitivt marknaden med så mycket underbart så att jag skulle kunnat spendera alla mina pengar. Men gick hem med en praktisk liten skinnväska att ha runt halsen och ett halsband. Vi gick också runt i flertalet vintage butiker, vilket utbud! Vi åt vår sista måltid i Bryssel i ute solen innan vi tog oss till flygplatsen under eftermiddagen.

Sammantaget en underbar resa!