Klimatkompensera dina resor


Helgens absoluta favoritplats!

- Har haft en riktigt fin helg. Mycket som skulle hinna bli gjort, en del är jag klar med. Projektrapporten exempelvis och annat plugg. Men resten ska jag ta itu med ikväll.

- Tror jag spenderat allra mest tid ute de senaste dagarna, vi gjorde en snögrotta igår ute på tomten och satte oss där med varmt underlag och njöt i solen. Som att vara i fjällen! Under lördagen hann jag även med en långpromenad med pappa runt Sätra, stadsdelen jag bor i. Idag har jag också suttit ute i solen, men denna gång ensam då resten av familjen spenderat dagen i Uppsala på studenternas för att se bandyfinalen. SAIK vann så väntar mig glada miner när de kommer hem igen!

- Känner mig pigg efter en helg där jag rört på mig och varit ute, något som faktiskt var längesen. Främst för att jag varit så krasslig i flera månader. Är taggad på att imorgon köpa Friskiskort och ääntligen komma igång igen med träningen!

- Ett annat plus är att familjen har bokat en resa till Barcelona i början av maj, en weekend med ännu mera sol (vad jag tjatar om väder..) och fotboll. Ska bli riktigt härligt! Men detta får mig osökt att komma till det här med flyg. Flyget är en väldigt, väldigt stor miljöbov och egentligen ska bör man i största möjliga mån se över andra resealternativ. Det kan ju funka bra med tåg exempelvis, och jag tycker att man aldrig, aldrig ska åka inrikesflyg. Det är otroligt onödigt om det inte är en nödsituation.

- Men något som man kan göra om man har rest via flyget är att man kan klimatkompensera, det innebär att det finns ett visst antal utsläppsrätter som kan köpas inom EU. Då betalar man pengar per kilo koldioxid man har släppt ut via en resa eller någon annan aktivitet. Det gör att ens utsläpp då inte kan släppas ut någon annanstans och man kan kalla sin resa klimatneutraliserad. Beräkna dina utsläpp, klimatkompensera eller läs mer HÄR.

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0