Det här med klimatHOT

Sitter på tåget hem från Uppsala. Har haft två föreläsningar igår och en idag. Är fortfarande sjuk också, fint..

När jag kommer hem tänkte jag skriva lite om klimattoppmötet i Durban som började idag. Men något jag reagerade på nyss var att jag kollade in Aftonbladet och vad ser jag: de har gjort en liten lista med tips om hur du på riktigt faktiskt kan påverka och leva mer hållbart. Det är en klimat debattör vid namn Mark Lynas som tipsat om vad man kan tänka på. Som ni kan se nedan är tipsen precis sånt som vi försöker föra fram här i bloggen och strävar efter att leva efter, just sayin'. Vi vet vad vi ska göra, men det gäller att använda det som man vet när man handlar mat och transporterat sig.

Det finns dock en sak jag stör mig på, i början av artikeln så använder man ordet/begreppet klimathotet. Jag tycker det är knöligt på många sätt. Så fort man börjar att prata om HOT så blir man paralyserad och istället för att lägga om sin livsstil så blir man bara oroad och så gör man ingenting för det känns så hopplöst. Sedan så låter det där med hot som att det liksom hänger över oss och plötsligt så har ett hot dykt upp. Istället för att se att det har varit en utveckling under många år, som vi dessutom vetat om. Men man har inte tillräckligt anpassat vårt leverne och samhälle efter detta. Vi kan fortfarande påverka hur starka klimatförändringar som kommer att ske enligt vissa forskare, men eftersom utvecklingen hittills varit så långsam så menar vissa att inget kommer hinna förmildras. Lite tankar såhär på eftermiddagen.

/Linnéa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0