Första advent och ljusmanifestation

Hoppas alla hade en glad första advent! Lagom till första advent så har det ju till och med snöat lite.

Själv har jag blivit riktigt krasslig och helgen har varit väldigt lugn. I lördags kampanjade jag nere på stan med partiet och bjöd på glögg, pratade politik och frös en aning. Sedan så jobbade jag några timmar innan jag kurerade mig resten av kvällen. När jag vaknade igår så kände jag mig ännu sjukare så har mest ordnat med det jag orkat, mejlat de jag skulle, uppdaterat kalendern och börjat skriva en debattartikel.

Men det viktigaste jag gjort i helgen var att jag i fredags deltog på en ljusmanifestation anordnat av Kvinnojouren Blåklockan i Gävle eftersom det var den internationella FN-dagen för avskaffandet av våld mot kvinnor. Över 200 personer deltog och vi tågade från Södermalmstorg ner till Rådhustorget där 278 ljus hade blivit tända, ett ljus för varje kvinna som sökt hjälp och skydd där från hot och våld BARA i år, i Gävle. Det var en väldigt stark början på helgen med både anföranden och musik. Visste du att exempelvis att det varje halvtimme våldtas en kvinna i Sverige, och att det varje år dör fler kvinnor på grund av våld i hemmet än alla de som dör i väpnade konflikter i världen. Kvinnoförtrycket finns, det är bara att se på verkligheten, och jag blir så oerhört arg. Kommer aldrig att sluta engagera mig mot mäns våld mot kvinnor, och ett jämställt samhälle.

Har försökt att bifoga fina bilder från manifestationen, men det vägrar gå.. Skäms blogg.se! Får väl se om det fungerar utan bilder och bara med en lång text.

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0