Läsning av SEVEN!

Godmorgon!

Så var det äntligen fredag igen! Jag sitter på tåget mot Uppsala då jag har föreläsning 10:15, pendlingens tjusning att ständigt vara ute i god tid.

Har haft en bra vecka, äntligen har tempot dämpats så att det nu ligger på en hektisk nivå men inte galet hektisk så att man knappt hinner sova!

Började veckan på ett alldeles speciellt sätt i måndags, nämligen med en läsning av SEVEN. SEVEN bygger på sju kvinnliga människorättskämpars liv, kamp och gärning. Läsningen utgår ifrån intervjuer med dessa kvinnor så det är också med deras egna ord som man på ett starkt sätt får ta del av deras arbete och liv. Alla sju historier knyts ihop med varandra på ett väldigt träffande och bra sätt, och det är idag 160 personer i världen som har fått gestalta en av de sju personerna som är med i SEVEN och därmed lånat ut sin röst (bland annat Hillary Clinton). När SEVEN sätts upp i olika städer (i Gävle för att vi är milleniekommun), så ska kommunen representeras av människor inom både politik, näringsliv, föreningsliv osv. Som SSU-ordförande fick jag den stora, stora äran att få vara med och läsa Mu Sochua från Kambodja som kämpar mot trafficking, prostitution och sexhandel och som arbetar politiskt i Kambodja för kvinnors rättigheter. Andra som var med var Daniel Olsson som är ordförande i kommunfullmäktige (yngst genomtiderna i Sverige!), Margareta Hagman som är bibliotekarie, Pelle Olsson som är tränare för Gefle IF, Titti Schultz från Rix FM (som är uppväxt i Gävle), Rina Näslund som jobbar med företagande och integration på länsstyrelsen och Bodil Ceballos som sitter i riksdagen för Miljöpartiet. Ett jättebra gäng och en rolig blandning tycker jag!

Det kom mycket folk och att gestalta någon annan, med deras ord och historia var en av de starkaste saker som jag har gjort! Är så glad att jag fick vara med och läser gärna SEVEN en annan gång!

Annars i veckan så har jag haft både SSU-träff och häng med unga socialdemokrater och pratat organisationsutredning (mycket roligare än vad det låter!), styrketränat, pluggat, varit i Uppsala för föreläsningar och seminarium, fikat med Sandra och Malin. Ja gjort lite allt möjligt helt enkelt!

Hoppas ni får en toppen fredag!

/Linnéa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0