Säsongsanpassat, lokalt och gott!


Bild 1: Mat-tips, Ockelbokyckling med trattkantareller plockade i närområdet och potatisgratäng. Detta åt jag häromdagen, underbart gott och lokalt!

Bild 2: På baksidan av vårt hus har vi ett litet land, som vanligt sådde vi morötter där. Nu var det dags att skörda och trots att de är väldigt små är de riktigt goda! Fin känsla att veta exakt vartifrån maten kommer och att inga bekämpningsmedel har blivit använda.


Mycket kan man säga om hösten, både plus och minus. Men på hösten är det extra enkelt att äta säsongsanpassat. Det är både bra för din hälsa och för din ekonomi. Potatis och rovor är sanslöst billigt och funkar till det mesta. Speciellt morötter är ju väldigt nyttiga och smaskiga samtidigt, både råa och i mat. Så om det är någon klimatsmart handling du kan göra i ditt liv, så är det att använda säsongens primörer i din kost! Varför inte dippa morötter i din favoritdipp? Enkelt och gott!

Efter en fin helg med mycket tid som tagits igen med lite vänner och partiaktiviteter var det idag dags att kicka igång veckan med min första föreläsning, lite tågproblem och förseningar drabbade Upptåget men inte så att det skapade problem för min del. Men är rädd att detta var en "försmak" på vad vintern har att erbjuda. Som pendlare ska man kunna ta sig till plugg och arbete utan förseningar och krångel! Det är svårt att minimera risken, eftersom det ibland händer oförutsedda saker som leder till förseningar. Men om problemen stavas slitna spår och överbelastade tågbanor så finns det mycket man kan göra från politiskt håll! Måtte jag slippa stora krångel i vinter, jag är ju i grunden en riktig tågälskare.

Hoppas ni fått en härlig start på veckan, om man nu kan kalla måndagar för härliga.. Själv köpte jag äntligen träningskort på Friskis, ska bli just härligt att sätta igång!

/Linnéa






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0