Genom min Iphone

Nu var det längesen som jag delade med mig av lite dagliga bilder, som speglar vardagen i bild istället för i text!


Sommarens allra sista utesittning blev på Brända bocken för några veckor sedan med Fia, Ida och min vän Emma som var på besök från Stockholm! Snacka om att det går snabbt, nu: gulnande löv, grått och regn!


En annan sak jag hann med innan sommaren tog slut på riktigt är en tur med familjens lilla båt. Det blev inget dopp i vattnet, utan fika och en stund i sensommarsolen. Härligt!


Denna skojiga t-shirt kan du köpa på T-shirt Store! Jag har skrattat gott åt den flera gånger och tycker att den är riktigt cool. Det bästa, är ju att t-shirten är gjord av 100 procent ekologisk bomull, vilket är helt självklart. Skulle vara lite dubbelmoral annars, att bära en t-shirt med ett miljöbudskap men som består av bomull som skitit ner och slitit på miljön.




Jag spenderar gärna så mycket tid jag kan på Épí, mysig atmosfär och god mat och fika, som dessutom är helt ekologiskt, vegetariskt och utan onödiga tillsatser. Senast var det förra veckan, då jag och Elin lunchade där tillsammans efter att vi tagit en promenad i Boulognen. Såhär på hösten så är lunchen där extra mysig, med alla olika soppor, vilka som serveras varje dag kan du hitta på deras sida på facebook eller i deras skyltfönster! Inget slår nybakat bröd och en riktigt god soppa när det är ruggigt och kallt ute!



Hade en "nära-djuren upplevelse" i förra veckan, jag cyklade hem från stan och rullade in på min gata när jag plötsligt såg två rådjur som låg och skyddade sig från regnet under ett varsitt träd. Jag blev sådär chockad, först och främst eftersom de inte verkade särskilt rädd för mig, rådjur brukar ju vara så skygga att man aldrig riktigt hinner se dem. Men också för att vi människor lever i en värld full av djur, men ofta ser vi dem inte, för vi bygger upp vår civilisation och vill göra allt för att det ska vara på vårat villkor. Djuren ska tryckas ut, tryckas bort och underordna sig. Att bara stå någon minut och se på rådjuren, (som är väldigt vackra djur) medan de såg på mig. Var verkligen en speciell upplevelse, jag känner mig nu ännu mer tveksam till jakt än jag varit innan, om jag nu kunde bli det. Jag skulle kunna skriva hur långt som helst om detta, men ska fatta mig kort. Det kändes sorgligt att rådjurens närmiljö var runt ett litet skogsparti i ett villaområde.  Mer djurrätt!


En av de bästa och enklaste lösningar som jag sett, underlättar för alla att vara lite mer miljövänliga! Vid Uppsalas tågstation så finns denna, om man har burkar men som man ändå inte kommer att panta så kan man lägga dem här och så kan någon annan ta dem. Istället för att på måfå slänga burkarna på marken (som man numer kan få böter för!). Mer sånt här, det finns ju massor av smarta lösningar på vardagsproblem man kan tackla på ett klimatsmart sätt!

/Linnéa


Kommentarer
Postat av: WEBPRESENT

Älskar t-shirten!



Rådjur är så vackra, håller med!

2011-09-17 @ 17:46:40
URL: http://webpresent.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0