Lokalproducerat

Blir så beskviken! Läste i tidningen idag att livsmedelsverket inte kommer att få gå ut med kostråd om hur man ska äta på ett mer miljövänligt sätt. Livsmedelsverket fick redan år 2006 i uppdrag av regeringen att minska miljöpåverkan av matkonsumtionen. Efter en rad vetenskapliga studier stod 2009 råden klara. Där stod det att svenska folket skulle äta mindre kött och mer närodlad mat. Råden skickades in till EU-kommissionen men där satte man stopp för dem. Anledningen,- det skulle uppstå handelshinder. Man menade att det hindrade frihandeln.
Visst det kan jag väl förstå, jag är också för frihandel (det finns ju massor med både för och nackdelar). Men är det inte viktigare att vi satsar på att rädda miljön och vår egen hälsa i första hand? Bryr vi oss mer om matriella ting och pengar än att vår kropp ska fungera bra? Med närodlad mat slipper vi alla konstiga tillsatser och konsververingsmedel och framförallt de långa transporterna!
Med närodlad mat gynnar vi även den egna marknaden, bönder och små närbutiker får leva kvar!
Nej jag förstår inte hur de tänker! Jag menar Sverige kan ju vara en förebild, om vi börjar med att införa detta kostråd så kan andra länder ta efter och vi kan börja med lokalproducerad mat igen.
/ Charlotte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0