Hållbar shopping i Uppsala


Denna fantastiska jacka köpte jag i veckan på Ruth & Raoul, min favorit second hand butik i Uppsala!

Inte så regelbundet bloggande från min sida, och förklaringen är helt enkelt att när man ska hinna vara heltidsstuderande på annan ort och pendla, vara politiskt engagerad, jobba, ta körkort, träna och umgås med vänner så krymper tiden som man har över!

Men det här inlägget skulle handla om vintage och second hand. Något som har varit väldigt kul för min del är att nu när jag spenderar en hel del tid i Uppsala så upptäcker jag varje dag nya butiker, caféer och smultronställen som en ny stad kan erbjuda. Roligast tycker jag nog det är med alla nya vintage och second hand butiker som jag har möjlighet att botanisera i.

Nedan följer de secondhand butiker som jag hitills har hittat till i Uppsala, se det som en liten guide!

Myrorna - Kungsängsgatan 20 (Finns även en butik på Sysslomansgatan 16-18)

På Myrorna är priserna bra och utbudet helt okej. Här kan man absolut hitta sina guldkorn och på Kungsängsgatan så har man dessutom en speciell avdelning för märkeskläder. Om det är något som du är ute efter! Ligger också väldigt centralt till!

Helping Hand - Kungsängsgatan 20 (Finns även på Fyrislundsgatan 68)

Alldeles bredvid Myrorna ligger Helping hand, här är det mer välsorterat än på Myrorna och priserna är väldigt fördelaktiga. Även här kan man abslut hitta riktiga fynd, väl värt ett besök! Har dessutom två våningar så det finns mycket att upptäcka!

Dreamers Vintage - Vretgränd 6

Dreamers säljer utvalda kläder och accessoarer från 1940-1970-talet, alltså vintage. Därmed så är priserna högre än på de ovanstående second hand butikerna. Men det finns riktigt mycket fint, och här kan man stanna länge och botanisera, drömmen för vintage älskaren! Det enda minus jag kan komma på är just att öppettiderna är något knappa, 14:00-18:00 tisdag-fredag och något kortare på lördagar.

Ruth & Raoul - Sysslomansgatan 14

Detta är min absoluta favorit av alla butiker jag besökt hitills. De säljer både vintage och second hand, i en relativt liten butik men som rymmer massvis med snyggt och är ordnad och välsorterad. Priserna är inte hutlösa men kanske inte heller plånboksvänliga. Samtidigt så tänker jag att för ett unikt, hållbart plagg eller väska i bra material så kan det vara värt att betala en extra slant, de säljer dessutom också märkeskläder! Här behöver du ge dig själv tid så att du faktiskt kan bestämma VAD av allt som du vill köpa, jag var i varje fall i himmelriket och rekommenderar absolut ett besök! De har också en ändringsateljé, och öppettiderna är bra, 12:00-18:00 och 16:00-20:00 varierar på vardagar och 12:00-15:00 på lördagar.

Dessa är de jag hunnit hitta till som ligger centralt, men det ska även finnas flera som jag ska försöka ta mig tid att kolla in! Exempelvis; Second hand butiken Klädkammaren, Stuk, Emmaus second hand och Ragdoll Vintage.

Har någon ett tips kring utbudet av hållbar shopping i Uppsala så hojta till!

/Linnéa


Kommentarer
Postat av: J

Hur mycket kostade denna jacka? :) kram

2013-09-11 @ 20:34:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0